قیمت فروش بهترین صمغ سقز صادراتی

صمغ سقز یا کندر یکی از مفید ترین فراورده های گیاهان دارویی است که مصرف آن می تواند فواید بسیاری را برای سلامت فردی به دنبال اورد. بخش اصلی این گیاه که مورد توجه می باشد شیره این گیاه است.فروش صمغ سقز صادراتی و همچنین خرید صمغ سقز  به دلیل مصارف بسیاری که در طب سنتی و صنایع غذایی داشته است رو به افزایش است. مبنای قیمت صمغ سقز صادراتی بر حسب شرایط متغیر است.عوامل زیادی در قیمت صمغ سقز تاثیر گذار است.که در ادامه توضیح داده می شود.

درخت صمغ سقز ( بنه)

درخت بنه اکثرا در مناطق غربی و لر نشین ایران دیده می شود و این مناطق بهترین رویشگاه این درختان است.درخت بنه درختی وابسته به مناطق سرد سیری است. معمولاً در پاییز و با ریختن برگ های درخت، شکافی کوچک روی تنهٔ درخت

ایجاد می شود. از آن شکاف شیره ی سقز ترشح یا یا تولید صمغ سقز انجام می‌شود. شیرابه در ابتدا به رنگ سبز مایل به سفید است که رنگ آن پس از چند روز و گذشت زمان به زرد تغییر رنگ می‌دهد. بیشترین خرید و فروش صمغ سقز توسط کارخانه های تولید آدامس و مرکز درمانی طب سنتی صورت می گیرد. زیرا عمده ترین کاربرد این فرآورده در طب سنتی _ مدرن و صنعت آدامس‌سازی می باشد.

اینجا بخوانید: خصوصیات درخت بنه (۱)

تولید آدامس

ایران یکی از کشور های واردکننده اصلی آدامس در دنیاست. در صورتی که آدامس محلی که از صمغ درخت بنه یا صمغ سقز تولید می شود. سقز به عنوان آدامس محلی ریشه در تاریخ اهالی زاگرس دارد. زاگرس نشینان سال هاست که علاوه بر استفاده داروئی از این صمغ با جوشاندن صمغ سقز آدامس محلی تولید و به فروش می رساندند.خرید و فروش صمغ سقز در این مناطق به منظور تولید آدامس محلی بیشتر رواج دارد.

فروش صمغ سقز که به آدامس محلی مبدل گشته در بازارهای محلی همچنان فروش دارد. افرادی با خرید صمغ سقز از روستاییان اقدام به ساخت کارخانه تولید آدامس کردند ولی بازاریابی این محصول ناموفق بود و با شکست مواجه شد.

همچنان قیمت صمغ سقز صادراتی در حال افزایش است ولی بیشترین سود حاصل از تولید صمغ سقز صادراتی توسط روستاییان عاید دلالان می شود.

استفاده خوراکی صمغ سقز

مغز میوه بنه رسیده در مناطقی از ایران پس از آسیاب یا له شدن در آب جوش ریخته و با آن غذایی به نام آب‌بنه درست می‌کنند. میوه ی بنه یکی از حبوبات بسیار گرم بشمار می رود. به دلیل روغنی بودن، این دانه حاوی چربی و همچنین انرژی بسیاری می باشد.

کاربرد صمغ سقز در صنایع

یکی از اصلی ترین دلایل تولید صمغ سقز طبیعی بهره گیری از آن در صنعت است. سقز در صنایع زیر بسیار پر کاربرد است.

ساخت چسب

تولید لاک

صنایع رنگ

صنایع پلیمری

صنایع داروسازی

آهار کاغذ

در روغن‌های معدنی

مرکب چاپ روزنامه‌ها

محلول‌های چسبی

روغن‌های کابل

مایع جوشکاری

کف پوش

تهیه رزینات فلزی

صنایع کاغذهای اختصاصی

رنگ‌های سرامیکی

همچنین از کلوفان موجود در آن می توانند به عنوان حجیم کننده و پرکننده ی صمغ های گران‌بها استفاده کنند.

دستور مصرف روغن سقز

دستور مصرف خوراکی: بین ۵ تا ۱۰ قطره بین هر وعده غذایی روزی ۲ بار میل شود.

دستور مصرف موضعی: از روغن سقز به میزان لازم در مواقع درد روی موضع درد ریخته و چند دقیقه ماساژ دهید.

موارد احتیاط و منع مصرف: مصرف آن در زنان باردار، کودکان و کسانی که مشکل فشار خون پایین دارند ممنوع است.

خواص سقز خوراکی برای دهان و دندان

در ابتدا به این نکته توجه داشته باشید که در زمان خرید آدامس  سقز طبیعی یا محلی از سلامت ان اطمینان یابید. این اماکن باید مورد تایید وزارت بهداشت و محصولات دارای تاریخ مصرف باشند. می توانید سقز تصفیه شده را نیز از عطاری های مجاز خریداری کنید. حتما از خرید نمونه هایی که بدون نام و نشان است و اکثرا توسط دستفروشان دوره گرد فروخته می رسد خودداری کنید.

خواص آدامس سقز

جویدن آدامس طبیعی سقز موجب افزایش میزان ترشحات بزاقی می شود و به دنبال آن اسید دهان را کاهش می دهد. اسید دهان یکی از عوامل بوی بد دهان است که مانع آن می شود. همچنین بهترین پیشنهاد جهت پیشگیری از پوسیدگی دندان است. به افرادی که دچار خشکی بیش از حد دهان می شوند جویدن مستمر آدامس سقز توصیه می‌شود.

خوب است بدانید که  سقز طبیعی را برای تهیه ی آدامس طبیعی باید تصفیه گردد. با تصفیه ی آن ترکیبات روغنی و غیر خوراکی حذف می شود.این فرآیند باید با نظارت متخصصان مربوطه و در شرایط بهداشتی انجام گردد.

صمغ سقز صادراتی به دلیل استقبال زیاد کشورهای خارجی از آدامس در ایران تولید بیشتری دارد.

اطلاعات بیشتر در مورد خاصیت سقز

خواص دیگر صمغ سقز

معمولاً از سقز جهت درمان سوء هاضمه و بیماری‌های گوارشی استفاده می‌شود.

همچنین از سقز روغن سقز نیز استحصال میشود.

سقز ماده‌ای اشتهاآور است و اکثر مواقع پزشکان طب سنتی جهت رفع کم اشتهایی زیاد سقز را تجویز می‌کنند. سقز برای کبد و طحال مفید است و علاوه بر این جویدن آن به عملکرد بهتر و سریع تر کبد کمک می‌کند. مخلوط سقز با پیه آب شده می تواند موجب نرمی ناخن‌های خشک و شکننده شود. خواص آنتی‌بیوتیکی سقز در درمان زخم معده بسیار نافع است. اکثر مردم محلی صمغ سقز را به صورت ناشتا مصرف می نمایند زیرا معتقدند در درمان بیماری های کلیوی و دفع سنگ کلیه موثر بوده است.  همچنین پیشنهاد شده است سوزش و خارش بدن را با مخلوط این صمغ و روغن زیتون می توان التیام بخشید. از دیدگاه پزشکان طب سنتی استعمال سقز و مالیدن آن بر زخم موجب کاهش درد و تسریع بهبودی آن می‌گردد. جویدن سقز باعث کاستن و رفع بوی بد دهان و سنگینی معده می گردد.

سقز همچنین سقز با حرارت ملایم روان می شود و می توان بر روی بخش هایی از بدن که درد دارد چسبانده شود. در بهبود شکستگی ها و ترک های استخوانی بسیار مفید است و باعث سریع تر جوش خوردن استخوان ها میشود. سقز طبیعی برای بهبود زخم های بدن نیز مفید می باشد.

تهیه و تولید صمغ سقز صادراتی

نام علمی = Turpentine

به شیره ی درخت بنه یا پسته ی کوهی سقز می گویند.

برای تولید صمغ سقز بر روی قسمت های مختلف تنه ی درختی که به قطر ۳۰ سانتی متری رسیده باشد زخم هایی را به اندازه ی ۵ سانتی متر با عمق ۱ سانتی متر ایجاد می کنند. سپس خاک رس و آب را مخلوط می کنند و وقتی که به خوبی شکل گرفت به حالت کاسه ای یا استوانه ای بر تنه درخت زیر زخم ایجاد شده می چسبانند. به مرور زمان شیره ای که از درخت خارج می شود داخل این کاسه یا استوانه جمع می شود.

نکته : این عمل موجب آسیب به درخت سقز می شود و برای درخت بسیار مضر است. این گونه فعالیت ها به مرور زمان باعث از بین رفتن منابع طبیعی و محیط زیست می شود. توصیه میشود حتی الامکان این کار انجام نگردد اما در صورت انجام بیشتر از ۲۰ زخم در هر تنه درخت ایجاد نشود که موجب آسیب بیشتر به درخت شود.

زمان تولید صمغ سقز صادراتی و همچنین بیشترین خرید صمغ سقز یا برداشت آن معمولا بعد از فصل بهار و همزمان با افزایش دما در اواسط ماه خرداد تا اوایل تیر ماه می باشد. زیرا در این فصل  درخت در حال رشد است و از خود شیره ی بیش تری ترشح می کند.

درخت بنه چیست؟

گویش های محلی لارستانی : درخت بَنِه یا پسته کوهی

بستکی:  بُّـه

کردی: داره بن

برخی دیگر از مناطق کردنشین آن را ون می‌خوانند.

درخت صمغ سقز کهن سال وبا عمری طولانی که در برخی موارد تا ۳۰۰ سال هم رسیده است. در برخی مناطق کوهستانی ایران ارتفاع آن قریب به ۵ متر نیز یافت می‏شود. شاخه‌ های آن سفید کمی مایل به خاکستری می باشد. این درخت نیز همچون سایر درخت‌های کوهستانی سَلَم, کِرت, کُنار، کُورو سمر، کُوهِنگ و غیره در قدیم به عنوان هیزم برای پخت و پز در مناطق مختلف کوه کم وبیش یافت می‌شد. اما اکثرا در قله‌های پرارتفاع، پرتگاه ها و مناطق دور دست کوهستانی رشد می یابند و یافت می شوند.

خرید و فروش صمغ سقز صادراتی

به صمغ سقز در گویش کردی و منطقه بانه (بنِشت) گفته می‌شود شیره ی سقز حاوی ۲۵ درصد روغن صنعتی و پرارزش تربانتین است که کاربردهای فراوانی در صنعت دارد. علاوه بر کاربردهای درمانی و طب سنتی از شیره ی سقز در تهیه ی حشره کش‌ها, آدامس، عطر، خوشبوکننده‌ها استفاده می شود. در صنعت داروسازی نیز در تهیه ی نرم کننده‌ها و ضد عفونی کننده‌ها به کار می رود. علاوه بر این در صنعت لاستیک سازی، تهیه ی واکس کفش و چرم و در صنعت چاپ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دلیل عمده خرید صمغ سقز صادراتی به دلیل کاربردهای گفته شده می باشد.

مناطق تولید شیره ی سقز

یکی از ارزنده ترین فرآورده های گیاهی حاصل شده از درخت بنه در جنگل های غرب ایران , جنگل های لرستان, سردشت، مریوان, بانه، کرمانشاه، ایلام صمغ سقز صادراتی است که در این مناطق جمع آوری و پرورده می شوند. قیمت صمغ سقز صادراتی در این مناطق عمدتا مناسب تراست .فرایند بهره برداری از برداشت های فرعی جنگل ها و مراتع در ایران از دیرباز تاکنون رایج بوده است. فرآورده های گیاهی همچون صمغ ها ( صمغ وشا, صمغ باریجه و …) جهت مصارف گوناگون دارویی، خوراکی و صنعتی مورد مصرف مردم قرار گرفته است.سعی نمایید خرید صمغ سقز را از همین مناطق که منابع تولید اصلی هستند انجام دهید.

دامنه ی انتشار درخت بنه از کشورهای ساحلی دریای مدیترانه و جزایر کاناری آغاز می گردد و تا آسیای صغیر, پاکستان,سوریه, قفقاز, ایران و افغانستان امتداد می یابد.

درخت بنه دارای تاجی گرد، تنه ای نسبتا قطور و با پوستی ناصاف و تیره رنگ است. برگ های مرکب شانه ای، شکل تخم مرغی با حاشیه ای کم و بیش مژه دار، سطح رویه ای برگ ها شفاف و تشکیل شده از تعدادی برگچه ی باریک.

ابعاد درخت صمغ سقز در غرب ایران به بلندای ۴ تا ۶ متر و تنه ای با قطر ۱۵ تا ۸۰ سانتی متر و گاهی بیشتر مشاهده می شود. همچنین دارای چوبی سخت و متراکم است.

خرید صمغ سقز

هنگام خرید صمغ سقز یا آدامس طبیعی سقز به تاییدیه ی وزارت بهداشت و دارا بودن تاریخ مصرف توجه کنید. انتخاب و خرید صمغ سقز تصفیه شده را از عطاری های مجاز  تهیه کنید. متاسفانه آدامس های سقز بی نام و نشان به شکل سنتی و محلی در دیگهایی غیر بهداشتی و غیراستاندارد پخته می شوند که خود می‌تواند دلیل بروز بیشترین ناراحتی های گوارشی در مصرف کنندگان شود. از سوی دیگر در زمان استخراج به دلیل آن که در روش سنتی به صورت تدریجی شیره سقز از تنه ی درخت به داخل ظروف گلی انتقال می یابد، گرد و خاک بر روی شیره های چسبناک نشسته و احتمال ورود میکروب به محصول زیاد است. پس ببنابراین هنگام خرید صمغ سقز به این نکات توجه کنید.

قیمت صمغ سقز صادراتی

صمغ سقز يكي ديگر از گياهان دارويي صادراتي مهم در گروه فراورده های گياهان دارويي كه در طب سنتي و صنايع غذايي كاربرد دارد. متوسط قيمت صمغ سقز صادراتي اين گياه در سال هاي ۹۶ -۱۳۹۱ برابر با ۱/۲۰ دلار به كيلوگرم بوده كه از ارزش صادراتي بالايي برخوردار است. اما متاسفانه در سال هاي مورد بررسي مقدار و ارزش صادراتي آن كاهش يافته است. مهم ترين بازارهاي صادراتي صمغ سقز عبارتند از: امارات، ليبي، عراق،قبرس و اردن.

صمغ سقز صادراتی در كشور امارات سهمي معادل ۸۰ درصدي بازارهاي صادراتي ايران دارد.

قیمت صمغ سقز در ایران در سایر نقاط متفاوت است و بستگی به فصل خرید, کیفیت محصول و میزان خرید و…. دارد.

نحوه خرید صمغ سقز

کشور ما ایران به دلیل قرار گرفتن در بهترین موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی بسیار مطلوب دارای قابلیت تولید مرغوب ترین گیاهان دارویی است. همچنین گیاهان دارویی تولید شده در ایران به دلیل کیفیت بینظیر ان جزو محصولات صادراتی قرار گرفته اند.تعیین قیمت صادرات گیاهان دارویی مرغوب توسط شرکت های صادراتی انجام می شود. هر ساله درخواست های زیادی از جانب کشورهای همسایه برای صادرات گیاهان دارویی کشور دریافت می کند. قیمت صمغ سقز صادراتی جدای از فروش داخلی است. چرا که قیمت صمغ سقز متغیر می باشد. شما کاربران عزیز می توانید جهت کسب اطلاع از

قیمت صمغ سقز طبیعی

قیمت صمع وشا طبیعی

قیمت صمغ باریجه طبیعی

می توانید با مشاوران مجرب ما در زمینه خرید صمغ سقز , و سایر گیاهان داروئی مشورت نمایبد. ما می توانیم قیمت صمغ سقز را با بهترین کیفیت در اختیارتان قرار دهیم.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما