صمغ سقز صادراتی را از کجا تهیه کنیم؟

صمغ سقز صادراتی به دلیل کاربرد های فراوانی که در زمینه ی صنعت و درمان دارد از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار می باشد. لذا قیمت صمغ سقز صادراتی در حال افزایش است.

فروش صمغ سقز در ایران و مناطقی خاص افزایش زیادی داشته است. صمغ سقز صادراتی جز اقلام صادراتی مهم کشور می باشد.

از آنجا که سقز در دسته ی صمغ هایی قرار دارد که دارای خواص دارویی، خوراکی و صنعتی بیشماری است, خرید صمغ سقز از روستاییان و تولیدکننگان و فروش صمغ سقز به تاجران و صادرکنندگان رونق یافته است.
این فراورده ارزشمند محصول یکی از درختان بنه و دارای ارزش اقتصادی بالایی می باشد. صمغ سقز صادراتی یکی دیگر از کالاهای صادراتی ایران است که جنبه ی ارزآوری بالایی را برای کشور به دنبال داشته است.
علاوه بر نقش موثری که  سقز طبیعی در طب سنتی دارد در موارد صنعتی و خوراکی مورد استفاده نیز قرار می گیرد.

صمغ سقز چیست؟

سقز یا کندر یکی از باارزش ترین فراورده های گیاهی است که به دلیل دارا بودن خواص بسیار تضمین کننده سلامت می باشد. بخش اصلی این گیاه که بیشتر مورد توجه می باشد شیره ی این گیاه است.

فروش صمغ سقز صادراتی عمدتا به دلیل خواص درمانی و مصارف خوراکی انجام می گیرد. از دیر باز سقز مصارف بسیاری در زمینه ی طب سنتی داشته و به تازگی به نقش اصلی این صمغ در حوزه صنعت نیز پی برده اند.

جهت کسب اطلاعات بیشتردر رابطه با صادرات صمغ سقز اینجا را مطالعه کنید.

درخت صمغ سقز ( بنه)

درخت بنه را اکثرا می توان در مناطق غربی و لر نشین کشور مشاهده کرد. درخت بنه وابسته به مناطق سردسیر و ییلاقی است و این مناطق بهترین رویشگاه این درخت می باشند.

جهت انجام تولید صمغ سقز در خزان و با ریزش برگ های درخت، شکاف یا زخمه ای کوچک بر روی تنه ی درخت ایجاد می کنند. از آن شکاف شیرابه ی سقز ترشح و تولید صمغ سقز انجام می‌شود. شیرابه های ترشح شده در ابتدا سبز رنگ و متمایل به سفید هستند که سپس رنگ آن پس از چند روز و با گذشت زمان به رنگ زرد تغییر رنگ می‌دهد.

صادرات صمغ سقز در حال حاضر افزایش یافته است. عمده ترین خرید و فروش صمغ سقز توسط مراکز درمانی طب سنتی و کارخانه های تولید آدامس صورت می گیرد. زیرا عمده ترین کاربرد این فرآورده ی باارزش در طب سنتی و مدرن و همچنین صنعت آدامس‌سازی می باشد.

مناطق تولید صمغ سقز

تولید صمغ سقز یا برداشت آن در اواخر فصل بهار در برخی از مناطق و جنگل های شهرستان های ایلام انجام می شود. سقز حاصل برداشت از درخت بنه است. صمغ سقز حاصل شده دارای بویی نافذ و طعمی خوش است.

در فصل بهار خرید و فروش صمغ سقز توسط دست فروشان بیشتر می شود. اصولا فروش صمغ سقز به صورت دست فروشی در بسته های کوچکی که «جاجگ کردی» نامیده می شود به فروش می رود.

مهم ترین مناطق خرید و فروش صمغ سقز در مسیر شهرستان اسلام آباد در کرمانشاه و به سمت استان ایلام، و اکثرا روستاهای این مناطق می باشد.
سقز طبیعی ثمره ی درختی به نام «بنه» یا «ون» است که اکثرا در جنگل‌های زاگرس یافت می شود. این مناطقی که نام برده شد کانون اصلی سقز طبیعی می باشد. اصولا قیمت صمغ سقز در این مناطق مناسب تر است.عمدتا تاجران خرید و فروش صمغ سقز را جهت صادرات صمغ سقز در این مناطق انجام می دهند.

روش تهیه و تولید صمغ سقز طبیعی

روش تولید صمغ سقز صادراتی و طبیعی از درختان بنه به این صورت است که ابتدا درختان مناسبی که دارای قطری با حداقل ۳۰ سانتی متر هستند را انتخاب می نمایند. بعد از آن به وسیله ی تیشه زخم‌هایی به اندازه ی ۵ cm و با عمق ۱ cm به صورت زیگزاگی و به فاصله ی ۲۰ cm از یکدیگر بر تنه ی درخت ایجاد می کنند.

اصولا تعداد زخم‌هایی که بر روی تنه درخت ایجاد می شود نباید بیشتر از ۲۵ زخمه باشد. چون در آن صورت درخت بنه به مرور زمان محتمل آسیب های جدی می شود که به تدیج منجر به خشک شدن آن می گردد.
این نکته را باید به خاطر داشت که زخمه زدن بر شاخه های فرعی درخت موجب از بین رفتن درخت می شود.
پس از ایجاد زخمه ها بر تنه درختان، با خاک رس کاسه هایی گلی و کوچک بر روی تنه ی درختان بنه می چسبانند. این کاسه ها در اصطلاح کردی «کوچله» نامیده می شوند.

پس از آن در قسمت فوقانی کاسه های کوچک خراش یا شکافهایی ایجاد می شود. سپس به تدریج شیرابه های درخت بنه یا همان  سقز در کاسه های گلی جمع آوری می شوند.
رنگ شیرابه هایی که از درخت استخراج می شوند ابتدا سبز رنگ متمایل به زرد و دارای طعمی تلخ هستند.
پس از اتمام انجام عملیات کاسه گذاری بر تنه درختان، کاسه های گلی تقریبا پس از ۳ تا ۵ هفته از شیرابه های سبز رنگ پر شده است. در پایان کارگران در آخرین ساعات خنک روز اقدام به جداکردن یا چیدن کاسه های مملو از صمغ می کنند.

قیمت و فروش صمغ سقز طبیعی

بیشترین تولید صمغ سقز در ایران انجام می شود. به دلیل کاربردهای بسیاری که این محصول در صنایع و طب سنتی دارد خرید و فروش صمغ سقز طبیعی و به دنبال آن صادرات صمغ سقز افزایش یافته است.
یکی از دلایل صادرات صمغ سقز طبیعی کمبود صنایع تبدیلی در کشور است. اکثرا صمغ سقز صادراتی تولید شده در ایران به کشورهای خارجی صادر شده و به عنوان مواد پایه و اصلی بسیاری از صنایع فوق الذکر استحصال می گردد.

گر چه آمار دقیق در مورد تعداد درختان بنه در کشور در دست نیست ولی تعداد تقریبی درختان بنه در کشور حدودا بین ۱۰ تا ۲۰ هزار اصله تخمین زده شده‌است.

براساس بررسی هایی که انجام شده است به طور میانگین از هر درخت حدودا بین ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ گرم سقز طبیعی حاصل می شود. در صورت مساعد بودن شرایط و افزایش بارندگی های سالیانه این مقدار افزایش می یابد و به دنبال آن خرید و فروش صمغ سقز صادراتی نیز رونق می گیرد. قیمت صمغ سقز صادراتی بین ۳۵۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ هزار تومان به منظور صادرات صمغ سقز در هر کیلو گرم متغیر بوده است.

عوارض جانبی و منع مصرف:

زیاده روی در مصرف هر گونه داروی گیاهی عوارض زیادی را برای سلامتی بدن به دنبال خواهد داشت. استفاده ی بیش از اندازه در مصرف سقز نیز موجب زخم شدن دهان و کاهش شدید اشتها می شود.

صادرات صمغ سقز

در گویش کردی و بانه به سقز بنِشت نیز گفته می‌شود. شیرابه ی سقز تشکیل شده از ۲۵ درصد روغن صنعتی و پرکاربرد تربانتین است که ارزش بالایی در صنعت پیدا کرده است. علاوه بر کاربردهای درمانی در طب سنتی هدف از تولید سقز بهره برداری آن در تهیه ی عطر, حشره کش‌ها, آدامس و خوشبوکننده‌ ها می باشد.

در صنعت داروسازی سقز در تهیه ی نرم کننده‌ها و همچنین ضد عفونی کننده‌ها نقش بسیاری دارد. علاوه بر این موارد در صنعت لاستیک سازی و چاپ, تهیه ی واکس کفش و چرم هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
خرید صمغ سقز صادراتی توسط کشورهای همسایه با استقبال بیشتری مواجه بوده است. از کشورهای مجاور صادرات صمغ سقز به دلیل کاربردهای صنعتی افزایش چشم گیری داشته است.

تولید آدامس

آیا می دانید ایران برخلاف غنی بودن از درخت های بنه یکی از کشور های واردکننده آدامس در دنیاست؟ افرادی که در رویشگاه های درخت بنه زندگی می کنند آدامس محلی تولید می کنند.

آدامس های محلی از صمغ درخت بنه یا سقز تولید می گردد. سقز به عنوان آدامس محلی ریشه در تاریخ مردم مناطق زاگرس دارد. از سال های گذشته تا کنون زاگرس نشینان علاوه بر استفاده ی دارویی از سقز با جوشاندن سقز آدامس های محلی تولید می کنند. درخت های بنه در این مناطق یکی از منابع درآمد آن ها محسوب می شود.
فروش سقز تبدیل شده به آدامس محلی در اکثر بازارهای محلی رونق بسیار دارد. برخی افراد اقدام به خرید صمغ سقز از روستاییان کردند. و کارخانه های تولید آدامس را راه اندازی کردند ولی به دلیل واردات بیش از اندازه آدامس های خارجی و عدم فروش, تولید متوقف شد.

قیمت صمغ سقز صادراتی در حال افزایش است و به دنبال آن اکثر تاجران گیاهان دارویی صادرات صمغ سقز را در فعالیت های تجاری خود لحاظ کردند. متاسفانه بیشتر سود حاصل شده از تولید صمغ سقز صادراتی به جای روستاییان عاید دلالان شده است.

استفاده خوراکی سقز

مغز میوه ی رسیده درخت بنه طرفداران خاص خود را دارد. در برخی مناطق ایران پس از آسیاب یا له کردن مغز میوه آن را در آب جوش مخلوط می کنند و با آن غذایی به نام آب‌بنه تهیه می‌کنند. میوه ی بنه یکی از حبوبات با طبع گرم به شمار می رود. این دانه به دلیل بالا بودن روغن بسیار در خود, پرچرب و انرژی بخش است.

کاربرد سقز در صنایع

یکی دیگر از دلایل تولید صمغ سقز طبیعی استفاده و کاربرد بالای آن در صنعت می باشد. صمغ سقز صادراتی در صنایعی که نام برده می شود بسیار پر کاربرد است.
صنایع پلیمری
ساخت چسب

تولید لاک
صنایع رنگ
آهار کاغذ
صنایع داروسازی
مرکب چاپ روزنامه‌ها
در روغن‌های معدنی
محلول‌های چسبی
کف پوش
روغن‌های کابل

مایع جوشکاری
رنگ‌های سرامیکی
تهیه رزینات فلزی
صنایع کاغذهای اختصاصی
سقز حاوی ماده ای به نام کلوفان است که از آن به عنوان یک حجیم کننده ی موثر و پرکننده ی صمغ های گران‌بها بهره مند می شوند.

تأثیر جویدن آدامس سقز

جویدن آدامس طبیعی سقز افزایش میزان ترشحات بزاقی را به همراه دارد. درنتیجه افزایش بزاق دهان اسید دهان کاهش می یابد. اسید دهان یکی از عوامل ایجاد بوی بد دهان است که با افزایش بزاق رفع می شود. جویدن سقز یکی دیگر از پشنهادات دندانپزشکان برای جلوگیری از پوسیدگی دندان است.

جویدن مستمر ادامس سقز از خشکی زیاد دهان جلوگیری می کند.
خوب است بدانید که سقز را جهت تهیه ی آدامس سقز باید تصفیه کنند. با تصفیه ی صمغ مورد نظر ترکیبات روغنی و غیر خوراکی آن نیز حذف می شوند. فرآیند تصفیه صمغ باید با نظارت متخصصان مربوطه و در شرایط کاملا بهداشتی انجام گردد.
تولید صمغ سقز صادراتی در ایران افزایش داشته است که به واسطه ی آن صادرات صمغ سقز کشور در چندسال گذشته افزایش چشم گیری را به دنبال داشته.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد خاصیت سقز اینجا کلیک کنید

خواص درمانی صمغ سقز

سقز را جهت درمان بیماری های گوارشی و سوء هاضمه استفاده می کنند.
همچنین می توان از سقز روغن سقز نیز استحصال کرد.
سقز را به عنوان ماده‌ای اشتهاآور می شناسند و در بیشتر موارد پزشکان طب سنتی جهت درمان کم اشتهایی زیاد شیره ی سقز را تجویز می‌کنند. سقز نیز برای کبد و طحال مفید بوده است و علاوه بر این جویدن آن هم می تواند به عملکرد بهتر و سریع تر کبد کمک کند.

از ترکیب سقز با پیه آب شده می توان در درمان ناخن‌های خشک و شکننده استفاده شود. جالب است بدانید که سقز حاوی مواد انتی بیوتیکی می باشد که در درمان زخم معده بسیار تاثیر گذار بوده است.

مردم محلی از سقز به صورت ناشتا استفاده می نمایند زیرا تجربه کرده اند که این دارو توانسته در درمان بیماری های کلیه و حتی دفع سنگ آن موثر واقع شود. همچنین پیشنهاد شده است در التیام و بهبود سریعتر سوزش و خارش بدن از مخلوط صمغ سقز و روغن زیتون استفاده کنند.

از دیدگاه طبیبان طب سنتی استعمال سقز و مالیدن آن بر روی زخم ها موجب کاهش درد و تسریع در بهبودی می‌گردد. استفاده از آدامس سقز یا جویدن ان در کاهش و رفع بوی بد دهان و سنگینی معده توصیه شده است.
سقز را می توانید با حرارت ملایم و روان کنید و سپس به صورت کرم بر بخش هایی از بدن که درد دارد چسبیده شود.

این ترکیب در بهبود شکستگی ها و ترک های استخوان بسیار نافع است و باعث تسریع در جوش خوردن استخوان ها می گردد. سقز طبیعی را می توانید به منظور بهبود بهتر زخم های بدن مفید می باشد.

صمغ سقز صادراتی ایرانی

مجموعه ی عطر و طعم چاشنا می تواند در زمینه ی تولید و فروش صمغ سقز با شما همکاری داشته باشد.
همچنین مشتریان می توانند در رابطه با خرید صمغ وشا و صمغ باریجه و سقز با این مجموعه در تماس باشند.
ما می توانیم بهترین صمغ سقز صادراتی را برای کاربران عزیز تهیه و ارائه کنیم.
خرید و فروش صمغ سقز صادراتی و طبیعی را با بهترین قیمت صمغ سقز از ما بخواهید.
مشاورین مجموعه ناشتا اطلاعات لازم در مورد بازاریابی و فروش صمغ ها,به صورت آنلاین در خدمت شما هستند.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما