قیمت خرید و فروش صمغ وشا در ایران

کاربرد صمغ وشا از هزاران سال پیش نه تنها در هند، ایران و سایر کشورهای آسیایی رونق داشته است. بلکه توانسته جایگاه ویژه ای در اروپا به عنوان یک داروی گیاهی مفید داشته باشد. خرید و فروش صمغ وشا در بازار کشور های مذکور جهت درمان مشکلات تنفسی همچون سرفه و تنگی نفس افزایش داشته است. گیاه وشا در زبان انگلیسی به نام آمونیاک نامیده می شود. صمغ وشا به نام صمغ آمونیاک نیز شهرت دارد. فرآورده های گیاه وشا از جمله کالاهای صادراتی مهم کشور است. بنابراین خرید و فروش صمغ وشا توسط تاجران روبه افزایش و به دنبال آن صادرات صمغ وشا در حال گسترش است. گیاه و صمغ وشا علاوه بر خاصیت دارویی کاربرد بسیاری در صنایع لاستیک سازی و صنعت چسب سازی نیز بسیار کار برد دارد. با توجه به کاربردهای گفته شده قیمت صمغ وشا در خرید و فروش صمغ وشا رو به افزایش است.

اکنون می توانید در ادامه ی این مقاله اطلاعات کاملی را در مورد گیاه وشا و سایر خواص پزشکی صمغ وشا مشاهده کنید.

صمغ وشا

صمغ وشا یا کندل صمغی است که حاصل ترشح موادی شیری رنگ از ریشه گیاه وشا می باشد. وشا از ساقه و ریشه گیاه حاصل میشود. دارای حالت شیره ای و رنگ شیری می باشد. این ترشحات حاصل خراش هایی است. که بر اثر عوامل طبیعی همچون گزش حشرات و یا عوامل مصنوعی که با ابزارهای مخصوص این حرفه که بر روی ساقه و ریشه گیاه ایجاد می شود.

اوشق نام دیگر این صمغ گیاهی است. نام علمی صمغ وشا به انگلیسی Gum ammoniac می باشد.

دارای گل هایی سرخ رنگ مایل به کبود که گونه ی Dorema ammoinacum آن از نظر تولید صمغ بیشتر مورد توجه بوده است.

مغز یا صمغ ریشه ی گیاه وشا سفیدرنگ است.صمغ وشا در ساقه و ریشه ی این گیاه در جریان می باشد. و دارای جنبه ی دارویی بالایی می باشد. گونه ی ammoniacum گیاه وشا انحصاری ایران است که اغلب در مناطق کویری و مراتع نیمه بیابانی گسترش دارد.

فرانسه یکی از خریداران مهم گیاه و صمغ وشا در تولید چسب و لوازم آرایش می باشد.

گیاه وشا

نام فارسی: کندل

تیره : چتریان یا Umbelliferae

نام انگلیسی : Ammoniacumm

نام علمی : Dorema ammoniacum

سایر نام های گیاه وشا که در طب سنتی آمده است

شجره الأوشق

ؤشق

ؤشج

اوشق

اوشه

لزاق الذهب

بدران

اوشک

کندال

كما مای اسب

گیاه وشا از تیره ی چتریان و به شکل بوته است. گیاهی چندساله و دارای ساقه ای باریک و پوشیده از پرزهای ریز زرد رنگ که حالت پنبه ای به گیاه می بخشد. ارتفاع گیاه وشا به حدود ۳ متر نیز می رسد.

شیره یا صمغ گیاه وشا در ریشه گیاه و مجاری ترشحی ساقه در جریان است. این شیرابه توسط حشراتی از نوع سرخرطومی گزیده می شود. سپس با ایجاد زخم و خراش دهی و حتی با وزش بادهای شدید و برخورد آن با ذرات شن به خارج تراوش پیدا می کند.

ترکیبات گیاه وشا شامل رامنوز , گلوکورونیک اسید , گالاکتوز , آرابینوز و یک کتون می باشد.

مشخصات ظاهری گیاه وشا

وشا گیاهی بوته ای مانند و چند ساله با ارتفاعی حدود ۲ متر می باشد. دارای ساقه‌هایی باریک و پوشیده از تار و پنبه ای شکل است. ریشه‌ی این گیاه مخروطی شکل, راست و ضخیم است. برگ‌های آن  دارای دم برگ، بزرگ و دراز می باشد. گیاه وشا دارای گل‌هایی بسیار کوچک و سفید رنگ و عاری از دم گل است. گل های آن به صورت مجتمع و در قسمت انتهائی محوری کوچک و مشترک قرار گرفته است. میوه‌ ی گیاه وشا به صورت دوفندقه، قهوه ای رنگ و بیضی شکل می‌باشد.

محل تولید صمغ وشا

محل رویش و تولید گیاه و صمغ وشا در ایران در مناطق زیر می باشد.

اطراف قله دنا

اشترانکوه

سیستان و بلوچستان

زرند کرمان

کوه الوند

استان کهکلویه و بویر احمد

حوالی اصفهان

نوکواه

ایزدخواست

کوه کهرود

نواحی کوهستانی کرمان

در این مناطق خرید و فروش صمغ وشا با قیمت صمغ وشا صادراتی انجام می گیرد. بیشتر بهره برداری و تولید صمغ وشا در این مراکز می باشد.

نحوه تولید صمغ وشا

عملیات تیغ زدن گیاه وشا به منظور تولید صمغ وشا باید قبل از گل دهی صورت گیرد. بیشترین میزان صمغ در ریشه ی این گیاه است. بنابراین در قسمت یقه گیاه که محل جدا شدن ریشه از ساقه می باشد همیشه میزان زیادی صمغ جمع آوری می شود.

این نوع از صمغ به دلیل مخلوط شدن با خس و خاشاک به مرغوبیت صمغ اشکی که از شکاف شاخه می چکد نیست. این نوع صمغ کمی معطر بوده که بر اثر گرمای هوا نرم می گردد و به سادگی در آب محلول می شود.

در زمان خرید صمغ وشا صادراتی به شکل ظاهری صمغ اصل توجه بیشتری می شود. ظاهر صمغ وشا به شکل توده ی روشنی است که روی آن ترک خورده و دارای خطوط درخشان زرد رنگ می باشد. صمغ وشا صادراتی اغلب به صورت عمده و با همین نشان ظاهری به بازار عرضه می گردد. رنگ وشا مرغوب که مختص خرید و فروش صمغ وشا است سفید روشن می باشد. طعم آن تلخ و دارای بوی مخصوصی می باشد. صمغ  اگر با آب مخلوط شود محلولی شیری رنگ و تلخ را پدید می آورد.

میزان تولید صمغ وشا

همانطور که گفته شد میزان شیره وشا درقسمت  یقه ی گیاه وشا بیشتر از سایر قسمت ها می باشد. هرچه به سمت قسمت های هوایی رفته شود از میزان شیره در ساقه ها کاسته می شود.

بهینه و به صرفه ترین روش استحصال صمغ از طریق ریشه ی گیاه وشا است. برای برداشت و تولید صمغ وشا ازگونه ها یی باسن ۳ سال به بالا و با استفاده از برش مقعری بر روی غده ی گیاه انجام می گردد. معمولا ۸ روز پس از تیغ زنی فرایند برداشت محصول انجام می شود. و در این حالت نیز بیشترین مقدارتولید صمغ حاصل می شود بدون اینکه سلامت د زادآوری گیاه به خطر بیافتد.

در رویشگاه های با تراکم کمتر میزان تولید صمغ  حدود۵/۱ هکتار است.

خواص صمغ وشا

گاهی در بازار خرید و  فروش صمغ وشا عمدا یا سهوا این محصول را با برخی صمغ های دیگر مخلوط می کنند. آن ها صمغ سک بینج یا صمغ آنغوره یا پنبه دانه را با صمغ وشا مخلوط و عرضه می کنند. هرچند می توان  با استفاده از رنگ، بو و طعم صمغ اصلی آن را شناسایی و جدا نمود.

صمغ اوشق یا وشا را می توان با سرکه مخلوط کرده و جهت درمان سختی بیضه ها با آن مالش داده شود.

درد لگن خاصره_سنگ مثانه_دردکمر_سیاتیک_دفع کرم روده_ زکام_ آسم_برونشیت مزمن

حل کردن ۲ تا ۵ گرم صمغ گیاه وشا را جهت در مان موارد بالا بسیار نافع است.

جهت کاربرد در دفع کننده ی سنگ مثانه و مجاری ادرار باید همراه با ماءالشعیر مصرف شود. برای درمان کمردرد و مشکل سیاتیک، ۲۰ گرم از صمغ وشا را درآب حل کنید و با ۲۰۰ گرم عسل محلول و روزی یک قاشق میل گردد.

بزرگی کبد و طحال

افرادی که مبتلا به مشکل بزرگی کبد و طحال می باشند. از صمغ وشا می توانند استفاده کنند. به منظور درمان گرفتگی و انسداد کبد و طحال استفاده از این گیاه سفارش شده است. به منظور رفع خارش، صمغ گیاه وشا را با سرکه مخلوط کرده و بر محل خارش ضماد شود.

درمان صرع_بلغم

کسانی که مشکل بلغم و زردآب دارند می توانند ۱ گرم از صمغ وشا را در آب مخلوط کنند. همچنین در درمان صرع بایستی صمغ را با عسل مخلوط و میل نمایند.

درمان آسم

همچنین خوردن صمغ اوشق یا وشا همراه با ماءالشعیر جهت درمان آسم نیز بسیار مؤثر و مفید است.

شب ادراری_ شوره سر

برای درمان شب ادراری مقداری صمغ گیاه وشا را در روغن کنجد حل نمایید و به کمر مالیده شود. همچنین در قدیم به منظور درمان شوره ی سر از این صمغ بهره مند می شدند. بدین شکل که ۲ گرم از صمغ وشا را با ۱۰۰ گرم عرق بید مخلوط کرده، و سپس سر را با آن در حمام ماساژ داده و بعد سر را شستشو دهند.

درمان صرع_ بلغم _ آسم

کسانی که مشکل بلغم و زردآب دارند می توانند ۱ گرم از صمغ وشا را در آب مخلوط کنند. همچنین در درمان صرع بایستی صمغ را با عسل مخلوط و میل نمایند. همچنین خوردن صمغ اوشق یا وشا همراه با ماءالشعیر جهت درمان آسم نیز بسیار مؤثر و مفید است.

تسکین درد مفاصل_ دفع جنین مرده

به منظور تسکین درد مفاصل،  صمغ را با عسل مخلوط و سپس به صورت ضماد بر روی محل بگذارید. برای دفع جنین مرده از رحم، از این صمغ می توانند به شکل شیاف رحمی استفاده کنند.

درمان بواسیر و برص

برای رفع دانه های بواسیر بایستی صمغ وشا را با عسل مخلوط کرده و بر محل بمالند. علاوه بر این جهت درمان لک برص و سیاهی های پوست اوشق یا صمغ را با سرکه مخلوط و در محل استعمال کنند.

درمان کک مک_ خنازیر

در درمان موثر کک و مک می توان صمغ را با سرکه مخلوط کرده و سپس در محل ضماد کنند. در درمان بیماری خنازير یا (آماس غدد لنفاوی در ناحیه ی گردن) مرهم این صمغ استفاده می گردد.

عوارض جانبی و منع مصرف صمغ وشا

علاوه بر فوایدی که در موارد بالا به آن اشاره شد. زیاده روی در مصرف صمغ وشا موجب آسیب به کلیه و معده می شود. برای رفع این مشکل بهتر است که صمغ وشا را همراه با زوفا مصرف کنید. این نکته بسیار حائز اهمیت است که زنان باردار به هیچ عنوان مجاز به مصرف صمغ وشا نیستند. زیرا موجب سقط جنین می گردد.

افرادی که در ادرارشان خون مشهود گردیده، باید در مصرف وشا احتیاط نمایند. مقدار مصرف مجاز آن از ۲ تا ۴ گرم است. اشخاص ضعیف و کم بنیه نباید بیش از ۱ تا ۲ گرم میل کنند.

دهانه ی عروق و جریان خون جاری در رگ ها با مصرف بی رویه و زیاد آن دچار اختلال می شود.  بهتر است برای جلوگیری از آسیب رسیدن به معده صمغ وشا را با گیاه انیسون یا (بادیان رومی) و عسل میل کنند.

صمغ وشا و خاصیت ضد ایدز

بر اساس نتایج پژوهش ها و آزمایشات پزشکی نشان داده شد. ترکیب عصاره‌های برگ وشا و ریشه ی کندل کوهی دارای خاصیت ضد HIV می باشند. تمام عصاره‌های موجود در غلظت بالا نشان دادند توانایی زیادی در تحریک رشد و تکثیر لنفوسیت دارند.

همچنین از نتایج بدست آمده اطلاعات دیگری کسب شد. عصاره‌های موجود در ریشه و بذر وشا و همه ی عصاره‌های کندل کوهی دارای خاصیت ضد باکتریایی می باشند. این خاصیت کشف شده ضد استرپتوکوکوس پایوژنز و استافیلوکوکوس ساپروفیتیکوس هستند. همچنین در آزمایشات انجام شده دریافت شد که خاصیت ضد باکتریایی گیاه کندل کوهی ضعیف‌ تر از گیاه وشا بوده است.

خرید و فروش صمغ وشا و گیاهان دارویی

گیاهان دارویی و صنعتی همچون صمغ وشا, صمغ باریجه و سقز یکی از مهم ترین محصولات صادراتی کشور از گذشته های دور تا کنون به شمار می آید. و همچنان خرید فروش صمغ وشا و سایر صمغ در حال رونق است.

صمغ وشا صادراتی در کشتگاه های گیاه وشا تولید و برداشت می شود.

البته جای تأسف است که بخش اعظم این محصولات گیاهی در کشور ما به شکل خام و به شیوه های سنتی از طبیعت جمع آوری می گردد. و سپس بدون هیچگونه تغییری به خارج از کشور صادر میشود. چنانچه برنامه ریزی اصولی در شیوه های تولید و بازاریابی گیاهان دارویی صورت پذیرد. میتواند علاوه بر درمان بیماری ها، سبب ایجاد اشتغال مولد، جلوگیری از تخریب جنگلها و مراتع و

حفظ محیط زیست گردد. بنابراین با پیگیری های بیشتر در تولید و برداشت گیاه و صمغ وشا می توان خرید فروش صمغ وشا را گسترش داد.

قیمت صمغ وشا سالانه در حال افزایش است. و همین یکی از دلایل استقبال بیشتر تاجران جهت صادرات و خرید و فروش صمغ وشا می باشد.

صادرات صمغ وشا

امروزه استفاده از گیاهان دارویی و معطر به دلیل گرایش مجدد انسان به طبیعت و محصولات طبیعی، و اثرات جانبی مواد سنتزی و نیز کشف داروهای جدید از ترکیبات طبیعی که دارای ساختارهای پیچیده شیمیایی و غیرقابل سنتز میباشند. توانسته رشد بسیار بالایی داشته است. با توجه به رویکرد کشورهای جهان به داروهای گیاهی و فرآورده های طبیعی، در سال های آینده مصرف گیاهان دارویی در صنعت رو به افزایش است. توجه به. استقبال از گیاهان دارویی، کشت و تجارت خرید و فروش صمغ وشا ری در جایگاه اقتصادی مناسبی قرار داده است. مجموعه عطر و طعم چاشنا در نظر دارد. جهت ارائه ی راهکارهای مناسب در صادرات فرآورده های گیاهان داروئی همچون صمغ ها و اسانس ها و همچنین خرید و فروش صمغ وشا سعی دارد حدر بهبود صادرات نقش بسزائی داشته باشد.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما