خرید و فروش صمغ سقز ۱۰۰ درصد طبیعی

صمغ سقز طبیعی به دلیل کاربرد های فراوان در زمینه ی صنعت و درمان دارای ارزش اقتصادی بالایی می باشد. به همین دلیل خرید صمغ سقز و فروش صمغ سقز رونق بسیار یافته است و جز اقلام صادراتی مهم می باشد. از آنجا که آن در دسته صمغ هایی قرار دارد که از خواص دارویی، خوراکی و صنعتی برخوردار است خرید صمغ سقز از روستاییان و تولیدکننگان آن افزایش یافته است.

این محصول از درختان بنه دارای ارزش اقتصادی فراوان و جزء یکی از اقلام صادراتی ایران است که از نظر ارزآوری حائز اهمیت بوده است.

علاوه بر نقش موثر صمغ سقز طبیعی در طب سنتی در موارد دیگری نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

برای اطلاعات بیش تر در زمینه خرید صمغ سقز با ادامه مطلب را مطالعه فرمایید.

صمغ سقز چیست؟

صمغ سقز شیره ی غلیظی از درخت بنه است. معمولا در فصل پاییز از تنه ی درخت بنه به صورت طبیعی یا با ایجاد شکاف شیرابه ای غلیظ خارج می شود. در فارسی نیز به آن سقز گویند و در تولید آدامس نقش موثری دارد. همچنین سقز دارای خواص درمانی و صنعتی زیادی می باشد.که در ادامه به توضیحات بیشتری اشاره می شود.

نام دیگر = سقز و پسته کوهی

نام فارسی = پسته کوهی

تیره = پسته ایان Anacardiaceae

نام انگلیسی = wild pistacio

نام علمی : Pistacia Atlantica

خصوصیات درخت بنه

درخت سقز که تولیدکننده صمغ سقز است و هم نام میوه‌ی آن نیز می باشد، بن یا بنه نام دارد. درخت بنه از تیره پسته ایان است. درختی با ارتفاعی حدود ۲ تا ۷ متر، که حتی گاهی به ۹ متر هم می رسد و معمولا در دامنه ی کوه ها رشد می کند. اما بیشتر در قله های مرتفع، پرتگاه‌ها و مناطق کوهستانی با آب و هوای نه چندان سرد رشد می یابد.

در حال حاضر در ایران درخت های بنه در لیست درختان حفاظت شده قرار گرفته اند. درختان بنه عمر طولانی دارند و در اکثر مناطق ایران حتی درختانی با عمر ۱۵۰۰ سال دیده شده است.

در پاییز برگ های درخت صمغ سقز به رنگ نارنجی خوش رنگی تبدیل می شود. دارای برگ های تک شانه ای و حدود ۵ تا ۷ برگچه ی گل دار دارد که در گونه های مختلف دارای شکل های گوناگون می باشد. این گیاه تک جنسی بدون گلبرگ و بدون گلبرگ است. شاخه های آن نیز سفید رنگ و کمی مایل به خاکستری هستند.

میوه ی درخت بنه

میوه ی درخت سقز از نوع شفت است که دارای مغز روغنی و به صورت تخمه مصرف می گردد. که در نوع پوسته با تخمه تفاوت دارد زیرا پوسته ی آن سخت است و موجب آسیب رساندن به دندان می شود. این دانه ها معمولا در پاییز به رنگ سبز تیره دیده می شوند.

بنه دو نوع است:

  • ریز
  • درشت

بنه ی ریز در ابتدا دارای رنگ سبز کم رنگ است که پس از رسیدن، به رنگ سبز پررنگ تبدیل می شود، زیر دندان‌ها به راحتی نرم می شود و طعمی خوشمزه دارد و حتی در برخی مناطق کشور با آن ترشی های خوشمزه ای تهیه می کنند.

بنه ی درشت دارای پوسته ای سخت است و به سختی زیر دندان شکسته می شود. ظاهر مغز آن بیشتر شبیه به مغز پسته اما کوچک تر از آن است.

مناطق رویش بنه

درخت بنه بیشتر در استان های ایلام, کردستان و کهگیلویه و بویراحمد می روید. این درخت در دیگر مناطق ایران نظیر جنگل های خشک فارس، بلوچستان, سمنان, لرستان, کرمان، یزد و ارتفاعات الموت و… نیز یافت شده است.تولید, خرید و فروش صمغ سقز در این مناطق مشهور است .بنابراین اکثرا جهت خرید صمغ سقز طبیعی به این مناطق مراجعه می کنند.

قسمت های مورد استفاده:

سقز که به صمغ ترشح یافته درخت بنه به صورت طبیعی می باشد, گال های گیاه, میوه، برگ،

ترکیبات شیمیایی صمغ سقز

صمغ سقز دارای تربانتین و کلوفان می باشد. صمغ سقز از درجه ی خلوص بالایی برخوردار است.

نحوه کاشت و تکثیر

این درخت را در شرایط معمولی نمی توانند با کاشت دانه آن را تکثیر کنند. دانه ی این درخت پس از سال ها ماندن در محیط و سپس ساییده شدن پوسته ی آن در زمان سرما ترک برداشته و در بهار شروع به جوانه زدن می کند.

برداشت صمغ سقز از درخت بنه

زمان و مکان تولید صمغ سقز

در اواخر فصل بهار و در بعضی از مناطق و جنگل های استان ایلام برداشت و تولید صمغ سقز درخت بنه با نام کردی «سقز» آغاز می گردد. صمغ سقز دارای بویی دلپذیر و طعمی خوش است. در فصل بهار می توان خرید و فروش صمغ سقز را توسط دست فروشان دید.خرید و فروش صمغ سقز در بسته هایی کوچک که به آن «جاجگ کردی» گفته می شود فروخته می شود.

در مسیر شهرستان اسلام آباد در استان کرمانشاه به سمت استان ایلام، اکثریت روستاهای این مناطق از مهم ترین مناطق خرید و فروش صمغ سقز به شمار می آیند.

همچنین صمغ سقز ثمره ی درخت «بنه» یا «ون» است که در اکثر مناطق جنگل‌های زاگرس پیدا می شود، کانون اصلی صمغ سقز طبیعی است. اکثرا خرید صمغ سقز در این مناطق انجام می شود.

روش تهیه و تولید صمغ سقز طبیعی

روش تهیه صمغ سقز طبیعی از درختان بنه به این شکل است که در ابتدا درختان مناسب که دارای قطر حداقل ۳۰ سانتی متری را هستند را انتخاب می کنند. پس از ان با تیشه زخم‌هایی را به اندازه ی ۵ سانتی متر و عمق ۱ سانتی متر به صورت زیگزاگی و با فاصله ی ۲۰ سانتی متری از یکدیگر بر روی تنه ی درخت ایجاد می نمایند. اصولا تعداد این زخم‌های ایجاد شده بر روی یک درخت نبایست بیشتر از ۲۵ زخمه باشد. چون در آن صورت درخت به مرور زمان محتمل صدمات زیادی می شود که به تدیج باعث خشک شدن آن‌ می شود.

این نکته حائز اهمیت است که از زخمه زدن شاخه های فرعی درخت اجتناب نمایید.

پس از ایجاد زخم ها، با استفاده از خاک رس کاسه های گلی کوچک بر تنه ی درختان بنه می چسبانند. به این کاسه ها به اصطلاح کردی «کوچله» می گویند.  سپس در قسمت فوقانی کاسه ها خراش یا شکاف ایجاد می کنند. سپس به مرور شیرابه های درخت یا همان صمغ سقز در کاسه ی گلی جمع می شود.

شیرابه های استخراج شده از درخت ابتدا به رنگ سبز متمایل به زرد و تلخ مزه هستند.

بعد از اتمام عملیات کاسه گذاری، پس از ۳ تا ۵ هفته کاسه های گلی تقریبا از صمغ پر شده و در ساعات خنک روز به جداکردن یا چیدن آن‌ها اقدام می کنند.

اقدامات بعد از جمع آوری

پس از جمع آوری صمغ‌ های سقز آنها را در حلبی‌های ۱۸ تا ۲۰ کیلویی می ریزند و بعد از حفر چاله هایی در زمین، آن ها را در داخل چاله ها می ریزند و پس از ورز دادن صمغ ها و اضافه کردن مقداری آب، رنگ کرم آن ها سفید شده و در نهایت روانه بازار می شود.

سقزهای بی نام و نشان و نامعتبر اغلب به صورت سنتی و محلی تهیه می گردد. صمغ سقز در این روش. در دیگ های بدون استاندارد و غیر بهداشتی پخته می شوند که همین امر موجب بروز برخی ناراحتی‌های گوارشی می گردد.

از سوی دیگر در روش های سنتی در حین استخراج تدریجی شیره‌ ی سقز از تنه درخت به داخل ظروف گلی، بر روی این شیره های چسبناک گرد و خاک می نشیند و همین دلیل احتمال افزایش آلوده شدن آنها با میکروب را ایجاد می کند.

خاصیت صمغ سقز

خواص درمانی صمغ سقز به طور خلاصه شامل موارد زیر می شود:

درمان پاکسازی معده_یبوست_ ترک پوست_ ورم_ جلوگیری از پوسیدگی دندان ها و موثر بر جلای آن ها_رفع بوی بد دهان_آنتی بیوتیک قوی برای درمان زخم معده و روده_ دفع سنگ کلیه_ درمان کچلی_تقویت چشم_ دردهای روماتیسمی مفصلی_ درمان آسم و برونشیت.

صمغ سقز در درمان یبوست‌های مزمن و بواسیر بسیار نافع است. از مخلوط صمغ سقز با روغن زیتون به منظور برطرف کردن ورم‌ها و ترک پوست استفاده می کنند.

جویدن آدامس طبیعی یعنی سقز، علاوه بر اینکه نقش بسیار مهمی در پاک سازی معده و دستگاه گوارش دارد, بلکه برای بسیاری از دندان پزشکان ثابت شده است که بسیار در سفیدی رنگ دندان و جلوگیری از پوسیدگی آن تاثیر گذار است.

جویدن صمغ سقز بوی دهان را رفع و جویدن مستمر آن برای اشخاصی که دچار خشکی دهان می شوند توصیه می شود.

شیره ی غلیظ, چسبناک و به رنگ سبز روشن که در ابتدا از تنه ی درخت به بیرون ترشح می شود به عنوان داروی مسهل و ملین در درمان یبوست به کار می رود، همچنین موجب کمک به هضم غذا و اشتها آور است. ابوعلی سینا از صمغ سقز در درمان اکثر بیماری‌ های گوارشی بهره می برد.

برخی خواص دیگر صمغ سقز

صمغ سقز همچون آنتی بیوتیک می تواند تا حدودی با باکتری هایی که عامل اصلی زخم معده و اثنی عشر هستند مقابله کند. بعضی دیگر نیز معتقدند که خوردن شیره ی خام سقز به صورت ناشتا، می تواند در دفع سنگ کلیه کمک کند.

مصرف این صمغ  همچنین می تواند به عملکرد بهتر کبد و طحال کمک کند. ضماد سقز با پیه آب شده جهت نرم کردن ناخن های خشک و تابدار و التيام شقاق نشیمنگاه نافع است

با مالیدن شیره ی صمغ بر روی زخم، به التیام آن کمک کنید. همچنین از بخار پخت صمغ برای تقویت چشم ها استفاده می‌شود. و حتی می تواند در تسکین و التیام دردهای مفصلی و روماتیسمی و همچنین برای آسم و برونشیت مزمن مفید است.

از مخلوط صمغ با زفت در درمان کچلی استفاده می شود، همچنین می توان از پودر آن به شکل خوراکی برای نرمی سینه و تسکین دردها ریوی استفاده می شود.

کاربرد های صنعتی صمغ سقز

کاربردهای دیگر این صمغ مفید که دلیل افزایش خرید صمغ سقز شده عبارت است از:

در صنایع چسب_صنایع لاک_ صنایع رنگ_ صنایع پلیمری_صنایع داروسازی به عنوان امولسیون_ در تهیه روغن چاپ و روغن کابل_در تهیه پارکت و کفپوش_ آهارهای کاغذ_ به عنوان قارچ کش حفاظت کاغذ,چوب و پارچه همچنین تهیه ی اسانس و عطریات به عنوان یک ضدعفونی کننده ی موثر در درمان اکثر بیماری های مختلف مورد بهره بردای و استفاده قرار می گیرد.

قیمت خرید صمغ سقز طبیعی

بیشتر تولید صمغ سقز طبیعی در ایران انجام می گیرد. به دلیل کاربردهای بسیاری که به آن اشاره شد خرید و فروش صمغ سقز در حال افزایش است.

به دلیل کمبود صنایع تبدیلی در کشور اکثرا صمغ سقز طبیعی تولید شده در ایران به خارج از کشور صادر شده و به عنوان مواد پایه ی بسیاری از صنایع فوق الذکر مورد استفاده قرار می گیرد. اگر چه آمار دقیقی در رابطه با تعداد درختان بنه جهت تولید و فروش صمغ سقز در بانه موجود نیست ولی تعداد آنها حدودا بین ۱۰ تا ۲۰ هزار اصله درخت بنه تخمین زده شده‌است. طبق برآوردی که انجام شده است به طور متوسط از هر درخت ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ گرم صمغ سقز طبیعی به دست می‌آید. در صورت شرایط مناسب و بارندگی های بیش تر در سال این مقدار افزایش می یابد و خرید و فروش صمغ سقز نیز رونق می گیرد. قیمت خرید صمغ سقز طبیعی تولید شده در هر کیلو گرم بین ۳۵۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ هزار تومان متغیر بوده است.

عوارض جانبی و منع مصرف:

زیاده روی در مصرف این نوع صمغ  باعث زخم شدن دهان و کم اشتهایی زیاد می شود.

خرید و فروش صمغ سقز طبیعی

به دلیل نبود صنایع تبدیلی مناسب در ایران، بخش عمده ای از این صمغ تولیدی در ایران به سایر کشورهای خارجی صادر می شود. دلیل اصلی خرید صمغ سقز در این کشورها به دلیل کاربری بیشتر در آنجا به عنوان مواد پایه ی صنایع فوق الذکر به کار برده می‌شود.

تاثیر گیاهان دارویی بر اقتصاد کشور

استفاده از گياهان دارويي در كشورايران قدمت ديرينه دارد. كه امروزه ميتوان با احياي درست آن علاوه بر حفظ ذخاير ژنتيكي و دستيابي به

مديريت توسعه پايدار در بخش گياهان دارويي ، به عنوان يك منبع ارزآوري مهم در سياست هاي كلان كشور در نظر گرفته شود. و به بهبود درآمدهاي غير نفتي كمك كند.

از اين رو، توسعه كشت و تجارت گياهان دارويي در ايران و خرید صمغ  از اهميت ويژه اي برخوردار بوده؛ به طوريكه گياهان دارويي در وزارت جهاد كشاورزي جزو اولويتهاي اساسي و بنيادي طرح هاي ملي است.  اين وزارتخانه در برنامه ريزي هاي خود، كشت گياهان دارويي را با توجه به بحران آب به عنوان دومين اولويت تعيين كرده است. طرح ملي گياهان دارويي زماني با موفقيت توام خواهد شد كه بازار اين محصولات (بازارهاي داخلي و خارجي) مورد توجه ويژه اي قرار بگيرد. بنابراين شناخت بازارهاي بين المللي و ويژگي هاي صادركنندگان آن و همچنين بررسي جايگاه ايران در صادرات گياهان دارويي و فرآورده هاي آن ازجمله خرید و فروش صمغ سقز, صمغ باریجه, صمغ وشا, اسانس ها و …. مي تواند در تصميم گيري و اتخاذ سياست هاي تجاري مناسب براي حفظ و گسترش بازارهاي صادراتي مفيد واقع شود.

بنابراین خرید و فروش صمغ سقز طبیعی در بین تاجران و صادرکنندگان افزایش می یابد.

خرید و فروش صمغ سقز

مجموعه ی عطر و طعم چاشنا در زمینه ی خرید صمغ سقز , تولید و فروش صمغ سقز طبیعی و سایر صمغ ها همچون باریجه و وشا حاضر به مشاوره به عزیزان می باشد.

خرید صمغ سقز و فروش صمغ سقز طبیعی را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

مشاورین ما به صورت آنلاین در دسترس شما هستند.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما